fredag den 7. september 2012

Fredags blues...


I dag skal jeg til bisættelse og sige pænt farvel og tak til min søde gamle nabokone, der døde tidligere på ugen – 92 år gammel. Det sidste stykke tid har jeg én gang om ugen handlet for hende, og det har været hyggeligt at bruge et par timer hver mandag på at tale med hende – høre om hendes liv, alt fra hendes unge dage, hendes mands død for 30 år siden og indtil for nylig om hendes generelle velvære, livssyn og brok over det danske sundhedssystem.

De sidste par måneder har hun fløjet ind og ud af sygehuset og hun fik det dårligere og dårligere. Bl.a led hun af svær KOL, som gjorde hendes vejrtrækning og dermed tale besværlig. For 3 uger siden fik hun dog en iltmaskine hjem, og jeg glemmer ikke hvor hendes ansigtsudtryk. Hun var så lettet og havde genfundet en lille gnist af livsglæde. Kort tid efter gik det ned af bakke igen, og jeg tror egentligt hun var glad for festen sluttede nu. Hun magtede ikke mere.
Jeg klapper mig selv på skulderen for at have været med til at sprede en smule mere glæde i hendes sidste tid, og som en sidste god gerning, synes jeg hun skal have en sang med på vejen – det gør altid en rejse mere behagelig.
Jeg finder den her ret passende, og tror faktisk det er sådan hendes sidste tanker har lydt.



Hermed vil jeg i stedet for at sørge over hende, glæde mig over at have mødt hende, og glæde mig over det skønne, lange liv hun har haft. Hun var en pudsig dame med skarpe meninger, men hun rummede også en stor portion kærlighed og latter. Den har hun taget med sig op i skyerne nu og kan dele det med den rette, hendes mand – helt ubekymret og let.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar