torsdag den 6. september 2012

MERE FOKUS, tak!

Igår aftes så jeg 'Sexministeriet'. Normalt synes jeg programmet er lidt for meget "ungdomsbrevkasse á la 1990'erne", men med aftens udsendelse kom der pludselig noget helt andet substans over programmet, og det pyntede.

Udsendelsen havde et indslag de kalder 'Ugens Rapport'. Her mødte værten Emil Thorup en såkaldt handicapsexhjælper, Asgerbo Persson. Asgerbo (sejt navn, iøvrigt!) hjælper handicappede med at have sex eller onanere. Han medbringer diverse hjælpemidler, og hjælper kæresterne i de stillinger de ønsker. Hans arbejde og livssyn er noget af det største næstekærlige jeg har hørt om. Han har fuldstændig ret i, at handicappede har krav på en så velfungerede hverdag som muligt, og her hører sex, kærlighed og samliv også ind under. Jeg håber inderligt der vil komme større fokus på dette emne og dermed fjerne al den tabu omkring det, der måtte være.

Jeg er uddannet ergoterapeut og går derfor all-in på individuel livskvalitet. Jeg kan derfor kun i største respekt tage hatten af for Asgerbo Persson for det flotte og store stykke arbejde han udfører for samfundets 'skæve' grupper af mennesker, som også har en særlig plads i mit hjerte. Jeg tror, sex er én af de ting alle vi mennesker har som fælles aktivitet, der er med til at øge vores livskvalitet. Sex er lækkert, fantastisk, skønt, befriende og en naturlig drift, som handicappede naturligvis også skal have fornøjelsen af!

Jeg kan blive helt inspireret af mennesker som Asgerbo, der virkelig gør noget godt og uselvisk for at gøre andre mennesker glade, tilfredse og øge deres livskvalitet. Sommetider skal der ikke meget til, og sommetider er det blot tankegangen der skal ændres, for at glæde et andet menneske.
En sang jeg finder utrolig inspirerende er Michael Jacksons 'Man in the Mirror'. Jeg ved godt, Mj havde en anden problematik i tankerne da han skrev den, men jeg synes nu stadig den kan bruges i andre sammenhænge også. Verden ville uden sammenligning være et bedre sted, hvis der fandtes flere mennesker som Asgerbo Persson.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar